Mam kota na punkcie mleka




"Mam kota na punkcie mleka" – to hasło działań skierowanych do uczniów szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz rodziców i nauczycieli w ramach ogólnopolskiej kampanii wspierającej spożycie mleka i jego przetworów. Główną areną startującej kampanii, współfinansowanej ze środków publicznych (krajowych, UE) oraz Funduszu Promocji Mleka, a przygotowanej przez Polską Izbę Mleka oraz Polską Federację Hodowców Bydła i Producentów Mleka, będzie szkoła. Kampania wykroczy poza jej mury, angażując dzieci i rodziców również tam, gdzie spędzają wolny czas – na piknikach, podczas gier edukacyjnych, w Internecie. Celem działań w/w kampanii jest stworzenie mody na mleko i  przetwory mleczne.

170 litrów do Europy
Choć mleka i przetworów mlecznych jemy z roku na rok coraz więcej, daleko nam do średniej europejskiej. Przeciętny Polak w ciągu roku konsumuje blisko 200 litrów mleka (oczywiście w formie „czystej” oraz przetworów), tymczasem w Unii spożycie oscyluje wokół 370 litrów rocznie. Popularność mleka w grupie wiekowej 8-13 lat niemal nie wzrasta. Z badań prowadzonych w latach 2005-2006 przez Instytut Żywności i Żywienia wynika, że u 55 proc. dziewcząt i 40 proc. chłopców zawartość wapnia w codziennej diecie nie pokrywa nawet 50 proc. normy zapotrzebowania organizmów na ten składnik. Mleko i jego przetwory przegrywają z fastfoodami, niezdrowymi przekąskami, słodyczami, które zadomowiły się zarówno w szkolnych sklepikach, jak i codziennej, domowej diecie dzieci i młodzieży. Próżno wśród współczesnych trendów i mód, które
w szczególnym stopniu kierują nastawieniem i wyborami młodych ludzi, szukać mleka.

Minerały, witaminy, ochrona
Tymczasem mleko i przetwory mleczne stanowią cenne źródło witamin i składników mineralnych. Białko pomaga w utrzymaniu zdrowych kości. Wapń jest potrzebny do utrzymania zdrowych zębów, a witamina D pomaga w prawidłowym funkcjonowaniu układu odpornościowego.

Bogactwo smaków
Mleka i jego przetworów nie da się niczym zastąpić. Można natomiast wykazać się ogromną kreatywnością, korzystając z różnorodności smaków i formuł, jakie oferują. Działania kampanii wspierać będą nie tylko białe mleko. Nie mniej walorów odżywczych i właściwości korzystnych dla rozwijającego się organizmu mają również: mleko smakowe w całej bogactwie odmian, desery mleczne, jogurty, kefiry, sery żółte, białe, topione, a także serki homogenizowane czy produkty
przygotowywane samodzielnie w domu na bazie mleka, np. płatki, kakao, budynie.

Czym skorupka za młodu...
Wiadomo, że zarówno smak, jak i nawyki żywieniowe dorosłych kształtują się w dzieciństwie. Kampanię warto więc rozumieć jako inwestycję w przyszłość społeczeństwa, której pełny „zwrot” nastąpi wówczas, gdy dzisiejsze pokolenie szkolne wejdzie w dorosłość. Kampania „Mam kota na punkcie mleka” opiera się na scenariuszach zajęć lekcyjnych, przygotowanych dla dwóch grup wiekowych. Jej autorzy długo poszukiwali formuły, dzięki której komunikat będzie mógł być „autoryzowany” przez młodych ludzi. Tylko przekaz bogaty w treść (i formę) uznaną przez nich za własną ma szansę na trwałą zmianę postaw opartą na przekonaniu i wewnętrznej motywacji.

Nie zrażać dydaktyzmem
Strategia działań opiera się więc na odpowiednim połączeniu i zrównoważeniu w programie wartości edukacyjnej i rozrywkowej, jak również na wykorzystaniu pewnych mód i trendów oddolnych, wpływających na wybory i postawy dzieci w wieku szkolnym. Poszukując skutecznego sposobu dotarcia do dzieci i młodzieży leitmotivem obu kategorii uczyniono działania zaczerpnięte ze świata, w którym same dzieci przebywają najchętniej. W przypadku młodszej grupy będzie to gra karciana – edukująca nie tylko w zakresie właściwego żywienia, ale i szerzej rozumianej „kultury mlecznej” (produkcja mleka, przerób, bogactwo możliwości kulinarnych), a w grupie starszej – gra społecznościowa online, polegająca na prowadzeniu mlecznej farmy, której sukces wymaga nie tylko umiejętności gospodarskich, ale i szerokiej wiedzy dotyczącej roli mleka w zbilansowanej diecie.

Do dorosłych
Program skierowany zostanie również do opiekunów, przede wszystkim matek, zachęcając do jak najszerszego wprowadzania mleka – w różnej formie – do codziennego menu dzieci. Posłużą temu zarówno pikniki rodzinne, jak i komunikacja online. Strona www.mamkotanapunkciemleka.pl pełni funkcję platformy komunikacyjnej, na której spotykają się wszystkie grupy odbiorców działań – zarówno uczniowie obu grup wiekowych, jak i nauczyciele, rodzice i media zainteresowane programem i właściwościami odżywczymi mleka oraz przetworów mlecznych. Przewidziana jest kampania wizerunkowa w Internecie oraz pismach kobiecych. Program będzie prowadzony przez najbliższe trzy lata.
 


*************************
O Polskiej Izbie Mleka

Polska Izba Mleka jest największą organizacją branży mleczarskiej w Polsce. Została utworzona z inicjatywy środowiska mleczarskiego - spółdzielni i zakładów mleczarskich oraz firm z nimi współpracujących. Polska Izba Mleka liczy ponad 70 członków. W gronie podmiotów zrzeszonych znajdują się największe firmy mleczarskie oraz firmy „okołomleczarskie”. Głównym celem Polskiej Izby Mleka jest ścisła współpraca jej członków i partnerów na rzecz rozwoju, kreowania pozytywnego wizerunku i promocji polskiego mleczarstwa w Polsce, jak i poza granicami.

O Polskiej Federacji Hodowców Bydła i Producentów Mleka
Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka (PFHBiPM) została utworzona w 1995 roku na skutek oddolnego ruchu hodowców bydła i producentów mleka, którym przyświecała idea decentralizacji i pełnego uspołecznienia hodowli w Polsce. Jest organizacją niezależną, dobrowolną i samorządną zrzeszającą w swoich szeregach ponad 9 200 członków skupionych w 18 związkach regionalnych hodowców bydła i producentów mleka oraz 2 związki rasowe (Polski Związek Bydła Simentalskiego oraz Krajowy Związek Hodowców Czerwonego Bydła Polskiego). Są to hodowcy indywidualni, gospodarstwa państwowe, spółki Skarbu Państwa i prywatne, gospodarstwa spółdzielcze i dzierżawione.



Źródło: Marketing & Communications Consultants
Data dodania: 2012-12-12
 
Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce używania plików Cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.
tel./fax +48 52 34 609 34 | e-mail: redakcja@rolnictwo.com.pl