Istot± programu „Trzy znaki smaku" skierowanego na rynek polski jest informowanie nt. wspólnotowego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych, a także promocja znakowanych w tym systemie produktów spożywczych.
Unia Europejska chroni wspomniane powyżej produkty przyznaj±c następuj±ce oznaczenia:
Główny przekaz kampanii ma za zadanie zachęcać do konsumpcji produktów wytwarzanych w ramach unijnego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych oraz podkre¶lać zalety wynikaj±ce z uczestnictwa w tym systemie, ze względu na ich następuj±ce zalety:
Kampania „Trzy znaki smaku" skierowana jest przede wszystkim do:
Cele
Ze względu na różnorodno¶ć grup odbiorców, do których skierowany został program „Trzy znaki smaku" okre¶lony został szeroki wachlarz celów, które chcieliby¶my osi±gn±ć realizuj±c planowane działania. Do najważniejszych założeń kampanii należy zatem:
Planowane działania
Cele i założenia programu zostan± osi±gnięte poprzez realizację szerokiej palety działań informacyjnych, z których jako najważniejsze możemy wymienić:
Public relations: konferencje prasowe i lunche prasowe, wyjazdy prasowe, e-newslettery, promocję europejskiego systemu oznaczeń w¶ród bloggerów i internetowych opiniotwórców oraz promocję na popularnych stronach społeczno¶ciowych (Facebook, YouTube)
Działania edukacyjne: nawi±zanie i pogłębianie relacje z producentami i osobami zwi±zanymi z branż± i tematyk± produktów regionalnych i tradycyjnych, w tym z urzędnikami Urzędów Marszałkowskich i O¶rodków Doradztwa Rolniczego. W ramach tego działania przewidziano seminaria, szkolenia oraz wyjazdy szkoleniowe (do Francji), warsztaty kulinarne, stworzenie projektu „Szlaku Produktów Regionalnych", z zaznaczonymi na mapach miejscami, gdzie turysta może nabyć produkt regionalny.
Udział w imprezach targowych oraz festiwalach: Festiwal Smaku w Grucznie, Ogólnopolski Festiwal Dobrego Smaku w Poznaniu, Europejski Festiwal Smaku w Lublinie, Targi Eurogastro w Warszawie, Targi Polagra-Food w Poznaniu, oraz Targi Horeca/Gastrofood w Krakowie;
Reklama w mediach: w telewizji, radio, Internecie, prasie (także branżowej) oraz reklama outdoor;
Działania internetowe: serwis internetowy oraz szeroko rozumiane działania z zakresu Social media;
Akcje w punktach sprzedaży i restauracjach, pensjonatach oraz gospodarstwach agroturystycznych
Kampania finansowana jest przez Unię Europejsk± oraz Rzeczpospolit± Polsk± a jej całkowity, zaakceptowany decyzj± Komisji Europejskiej budżet wynosi ponad 3 876 228 € netto.
Inicjatorem kampanii „Trzy znaki smaku" jest Agencja Rynku Rolnego. ARR jest państwow± osob± prawn±, nad któr± nadzór sprawuje minister wła¶ciwy do spraw rynków rolnych, a w zakresie gospodarki finansowej – minister wła¶ciwy do spraw finansów publicznych. Agencja, posiadaj±c od momentu przyst±pienia Polski do UE status unijnej agencji płatniczej, działa na podstawie unijnych aktów prawnych. W ¶wietle przepisów prawa krajowego, od 1 stycznia 2012 r. jest agencj± wykonawcz±.