Wśród zwycięzców konkursu „Teenagers in action”, odbywającego się w ramach projektu Youngster – wyrównującego szanse edukacyjne młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego, znalazły się trzy gimnazja. Nagrodą jest pełen atrakcji dwudniowy pobyt w Warszawie.
Wśród trzech laureatów konkursu „Teenagers in action”, którego organizatorem był Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, znalazły się gimnazja z: Gródka (gmina Gródek, woj. podlaskie), Lucienia (gmina Gostynin, woj. mazowieckie) oraz Płaskiej (gmina Płaska, woj. podlaskie). Uczniowie tych szkół zdobyli uznanie komisji konkursowej, składającej się z przedstawicieli Fundacji EFRWP i Wydawnictwa Macmillan.
Pod hasłem „Zrób coś dla swojej społeczności”, uczniowie gimnazjów mieli za zadanie zlokalizować problem i zrealizować projekt, który pomoże go zmienić. – Oceniany był pomysł, sprawne zaplanowanie i przeprowadzenie działań, różnorodność podejmowanych inicjatyw, ciekawa i przystępna relacja, a także efekty, jakie przyniosły zrealizowane działania - wyjaśnia Krzysztof Lipiński, koordynator programu Youngster, zastępca Dyrektora Generalnego Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej.
Gimnazjaliści z Gródka postanowili sprawdzić, czy uczniowie z ich szkoły są kulturalni. W ramach projektu „Are we cultural?” przygotowali i nakręcili trzy scenki przedstawiające przykłady złego zachowania wśród młodzieży. Zorganizowali również debatę, podczas której zarówno młodzież, jak i ich opiekunowie wypowiadali się na temat zaobserwowanych niekulturalnych wybryków. Podając przykłady dobrego zachowania oraz dając kilka złotych rad, laureaci z Gródka będą przez parę najbliższych tygodni obserwować swoich rówieśników, by w czerwcu przeprowadzić ankietę, w której każdy uczeń zada sobie pytanie: „Czy moje zachowanie zmieniło się na lepsze?”.
Gimnazjaliści z Lucienia zaangażowali się w problem bezdomnych zwierząt w ich okolicy. W ramach projektu „Teenagers for animals” zorganizowali cztery konkursy dla różnych klas, które miały na celu zachęcić uczniów do pomocy porzuconym zwierzakom. Gimnazjaliści zrobili również odznaki „Jestem przyjacielem zwierząt”, które sprzedawali swoim szkolnym rówieśnikom. Za zebrane pieniądze kupili najpotrzebniejsze rzeczy do pobliskiego schroniska.
Uczniowie z gimnazjum w Płaskiej przygotowali natomiast projekt „You are what you eat”. Zauważając, że coraz większa liczba ich kolegów niezdrowo się odżywia, postanowili dokładniej zbadać ten problem. Gimnazjaliści przeprowadzili w klasach ankietę na temat odżywiania się i prowadzonego trybu życia. Jej wyniki przyczyniły się do zorganizowania warsztatów, podczas których młodzież ze szkoły mogła przypomnieć sobie strukturę piramidy prawidłowego odżywiania się oraz posłuchać ciekawego wykładu dietetyka.
Laureaci trzech najwyżej ocenionych projektów oraz nagrody publiczności (projekt „Little red riding hood” wykonany przez uczniów z gimnazjum w Marciszowie w woj. dolnośląskim), przyjadą na dwudniowy pobyt do Warszawy, gdzie czeka ich szereg atrakcji.
Komisja konkursowa przyznała również wyróżnienia – zasłużyło na nie 8 prac. Ich autorzy otrzymają książki w języku angielskim i inne drobne upominki. Wszyscy uczestnicy konkursu dostaną też pamiątkowe dyplomy. Więcej informacji na stronie: www.youngster.pl
O PROGRAMIE:
Od 2007 roku celem działań w ramach programu Youngster jest wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego. Program nauki tego języka jest adresowany do wszystkich chętnych uczniów klas trzecich szkół gimnazjalnych, w tym zwłaszcza pragnących kontynuować naukę w szkołach ponadgimnazjalnych, kończących się maturą. Zajęcia języka angielskiego stanowią uzupełnienie i rozszerzenie programu nauczania języka angielskiego w gimnazjum w ramach obowiązującej podstawy programowej.
Celem programu Youngster jest zapewnienie młodzieży szkół gimnazjalnych z terenów wiejskich dodatkowych zajęć edukacyjnych, które będą miały wpływ na wyrównanie szans edukacyjnych tej młodzieży w dostępie do szkół ponadgimnazjalnych w miastach. Od 2009 roku jest to stały program dotacyjny Fundacji Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej, w którym obecnie uczestniczy ponad 130 gimnazjów.
O EFRWP:
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczął działalność w 1990 roku, na mocy umowy między rządem polskim a Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Fundacja od ponad dwóch dekad pomaga zmieniać wizerunek polskiej wsi, dostosowując się do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. Obecnie nie tylko wspiera rozwój infrastruktury technicznej, ale także – poprzez różne narzędzia finansowe – pomaga przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym. Fundacja duży nacisk kładzie także na rozwój infrastruktury społecznej, co czyni poprzez program grantowy wspierający aktywność i samoorganizację lokalnych społeczności czy wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. Więcej informacji na stronie: www.efrwp.pl