XXXV audyt żywności przeszedł do historii. Loża Ekspertów oceniła 131 produktów z asortymentu 57 polskich producentów żywności. Jury programu po raz pierwszy w tym roku przyznało noty za smak, wygląd i stosunek ceny do jakości. O tym jaki poziom prezentowały rodzime specjały, czy warto stawiać obecnie na gotowe wyroby oraz czy polscy wytwórcy odpowiadają na potrzeby klientów, opowiadają przedstawiciele branży spożywczej.
131 produktów z asortymentu 57 polskich firm - tak w liczbach wyglądała pierwsza w tym roku certyfikacja żywności organizowana w ramach Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. Loża Ekspertów oceniła wiele wyrobów polskich producentów żywności. Pośród nich znalazły się takie produkty jak: nabiał, pieczywo, przetwory, napoje, mięso wędliny, produkty wegańskie, wypieki, sosy, grzyby itp. Każdy ze zgłoszonych artykułów otrzymał noty w trzech kategoriach: smak, wygląd i stosunek ceny do jakości.
Loża Ekspertów o produktach
Od lat Loży Ekspertów przewodniczy mistrz kuchni, Mirek Drewniak. - Powtórzę to co mogę zaobserwować już od kilku atestacji. Polscy producenci coraz śmielej korzystają z Naszych tradycyjnych przepisów oraz produktów. Nie boją się eksperymentować i inspirować daniami regionalnymi. Obecnie konsumenci baczniej niż kiedyś przyglądają się produktom, które kupują. Twórcy żywności zaś coraz lepiej odpowiadają na potrzeby swoich odbiorców – mówi Mirek Drewniak, przewodniczący Loży Ekspertów Ogólnopolskiego Programu Promocyjnego „Doceń polskie”. - W trakcie pierwszej w tym roku certyfikacji mogliśmy obserwować i zakosztować wyrobów prezentujących bardzo wyrównany poziom. Na szczególną uwagę zasługują dania gotowe, które obecnie, ze względu na coraz lepszą jakość stanowią doskonałą alternatywę dla długich godzin spędzonych w kuchni – dodaje M. Drewniak.
Kwestię dań gotowych kontynuował Wiesław Bober, Executive Chef Fabryki Wełny Hotel & SPA w Pabianicach, ekspert programu „Doceń polskie. - Żyjemy niestety coraz szybciej, i coraz mniej czasu mamy na przygotowywanie pełnowartościowych dań. Doskonale zauważyli to producenci żywności, w których ofertach możemy znaleźć bardzo dobre jakościowe produkty gotowe – mówi Wiesław Bober, który takżepodkreśla rolę „klasyków”, czyli tradycyjnych wyrobów, z których słyną polscy producenci.- Twarogi, miody, masła, chleby – te produkty od lat prezentują bardzo wysoki poziom. Ich siłą jest prostota -podkreśla Executive Chef Fabryki Wełny Hotel & SPA w Pabianicach oraz ekspert programu „Doceń polskie”.
- Każdy region Polski ma swój smak. Cieszę się, że do oceny zgłaszanych jest coraz więcej regionalnych specjałów. Tym razem było ich naprawdę sporo; nabiał, miody, pieczywo, czy wędliny są doskonałą wizytówką danego obszaru. Często za ich smakiem i wyglądem stoi ciekawa historia i tradycja, którą warto podkreślać i promować zarówno wśród mieszkańców innych regionów, jak i za granicą –mówi Celina Nierodkiewicz, która także zasiada w Loży Ekspertów.
Godła jakości są przyznawane na czas określony, na 24 miesiące. Producent może jednak zgłosić nagrodzoną żywność do ponownego sprawdzenia. Kolejna ocena przebiega na tych samych zasadach: jej celem jest sprawdzenie czy produkt nadal spełnia wymogi regulaminu. Jeśli artykuł żywnościowy raz jeszcze otrzyma wysokie noty, firmy mają możliwość dalszego korzystania z potencjału godła promocyjnego. Z tego względu na audytach goszczą produkty, na opakowaniach których zamieszczony jest już znak „Doceń polskie”.
Narzędzia promocyjne dla laureatów
Laureaci programu otrzymują pakiet narzędzi wspierających ich działania marketingowe. Poza możliwością korzystania z godła na wszystkich polach eksploatacji, zestaw obejmuje m.in. profesjonalne zdjęcia nagrodzonych produktów, współpracę z Agencją PR obejmującą m.in. materiały prasowe, teksty na blog programu oraz teksty do kwartalnika DDW. Jak to wygląda w praktyce?
Informacje prasowe to poświęcone laureatom programu teksty często eksperckie, w których nie raz wykorzystywane są przepisy wyróżnionych firm. W materiałach zawrzeć można informacje dotyczące działalności przedsiębiorstwa, akcji w których bierze udział, nowości technologicznych czy też połączyć to wszystko z trwającą aktualnie porą roku, jak i ze zbliżającymi się świętami.
Kolejny punkt to informacje prasowe dla laureatów. Takie materiały kierowane są do firm, które zdecydowały się na wykup licencji. Wówczas przedsiębiorstwo otrzymuje od Agencji PR materiał prasowy informujący o zdobyciu przez zakład laurów programu „Doceń polskie”. Laureat może taki tekst rozesłać mediom bądź zlecić to przedstawicielom Agencji.
Teksty na blog dla laureatów, to z kolei krótkie materiały informujące o zdobyciu przez firmę laurów programu, które po akceptacji zamieszczane są na blogu programu „Doceń polskie”. Kolejnym narzędziem są teksty zapowiadające udział firmy w audycie. Natomiast materiały na blog dotyczące działań nagrodzonej firmy zawierają wiadomości na temat m.in. udziału w targach, nagrodzonych wyrobów czy też aktualnych świąt powiązanych z wyróżnionymi specjałami.
Agencja PR tworzy również materiały o przeróżnej tematyce, które zamieszczane są w kwartalniku Doceń Dobre Wiadomości. Mowa o eksperckich tekstach, poradach, przepisach czy też opisach akcji w których uczestniczy bądź, które tworzy laureat programu „Doceń polskie”.
Ponadto firmy, które zdecydują się na wykup licencji mogą liczyć na bon, na bezpłatne konsultacje z Centrum Znakowania Żywności. Cenna jest także możliwość promowania swoich wyrobów poprzez media społecznościowe programu „Doceń polskie”.