3 lipca br. w Rynie miała miejsce debata na temat dysproporcji w wynikach egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego wśród uczniów wiejskich i miejskich. Panel dyskusyjny, współorganizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, odbył się w ramach "English Teaching Market" - spotkania szkoleniowego dla nauczycieli języka angielskiego.
3 lipca br. w Rynie (woj. warmińsko-mazurskie) odbyła się debata temat dysproporcji w wynikach egzaminów gimnazjalnych z języka angielskiego wśród uczniów wiejskich i miejskich. Panel dyskusyjny, współorganizowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej, odbył się w ramach „English Teaching Market” – 10. spotkania szkoleniowego dla nauczycieli języka angielskiego z małych miejscowości i wsi. Trwającą do 4 lipca, 3-dniową konferencję koordynuje Fundacja Rozwoju „Nida”, w ramach programu Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności „English Teaching”.
Impulsem do debaty w Rynie były wstępne informacje Centralnej Komisji Egzaminacyjnej na temat wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego. Kolejny raz osiągnięcia uczniów ze szkół wiejskich odbiegają od wyników ich rówieśników z miast.
Podczas debaty wskazano na najważniejsze przyczyny dysproporcji w wynikach egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego. Są to m. in.:
W panelu dyskusyjnym udział wzięli Marcin Smolik i Ludmiła Stopińska – przedstawiciele Centralnej Komisji Edukacyjnej, Krzysztof Margol – prezes Fundacji „Nida”, Renata Koźlicka-Glińska z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, Piotr Szczepański z Fundacji Wspomagania Wsi, Marek Zając – członek grupy doradczej programu English Teaching, Krzysztof Lipiński z Europejskiego Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej oraz nauczyciele – angliści: Magdalena Czerwińska i Kamil Puścian. Konferencję poprowadził Prezesa EFRWP – Marek Zagórski.
– Wstępne informacje CKE na temat wyników tegorocznego egzaminu gimnazjalnego z języka angielskiego potwierdziły nasz przypuszczenia. Uczniowie z terenów wiejskich po raz kolejny osiągnęli gorsze wyniki z języka angielskiego, niż ich rówieśnicy w miastach – mówi Marek Zagórski, prezes Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej. – To moment na rzeczową refleksję oraz zadanie pytania o przyczyny takiej sytuacji i jej skutki. Celem naszej debaty było znalezienie możliwości rozwiązania problemu oraz dojście do konstruktywnych wniosków. Mamy nadzieję, że zostaną one wykorzystane – dodaje.
Debata zakończyła się konkluzjami, które mogą pomóc w działaniach na rzecz zmniejszania dysproporcji edukacyjnych między uczniami ze szkół wiejskich i miejskich. Paneliści zalecali:
O EFRWP:
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczął działalność w 1990 roku, na mocy umowy między rządem polskim a Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Fundacja od ponad dwóch dekad pomaga zmieniać wizerunek polskiej wsi, dostosowując się do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. Obecnie nie tylko wspiera rozwój infrastruktury technicznej, ale także – poprzez różne narzędzia finansowe – pomaga przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym. Fundacja duży nacisk kładzie także na rozwój infrastruktury społecznej, co czyni poprzez program grantowy wspierający aktywność i samoorganizację lokalnych społeczności czy wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich. Więcej informacji na stronie: www.efrwp.pl