Miniladowarki Bobcat

Wiosenne porządki z ziemią ogrodową

Choć rok 2013 był dla polskiego sektora ogrodowego krótki, to jednak bardzo intensywny. Co prawda długo utrzymująca się zima nie pomogła polskim przedsiębiorcom, ale mimo to większość z nich zrealizowała swoje cele sprzedażowe, osiągając zysk w trudnym okresie. Sezon wiosenno-letni dopiero się zaczyna, ale dla producentów podłoża ogrodowego gorący okres zwiększonej liczby zamówień już trwa.

Większość ziemi polskie firmy sprzedają jeszcze przed rozpoczęciem sezonu. Według różnych szacunków, około 80% sprzedaży przypada na podłoże uniwersalne. Sprzedaż materiału roślinnego na przestrzeni ostatnich lat wzrosła we wszystkich kanałach dystrybucji o 73%.  Stale rośnie również zainteresowanie kategoriami podłoża dostosowanymi do konkretnych typów roślin, nawet do roślin śródziemnomorskich i cytrusów. Można wnioskować, że jest to spowodowane rosnącym zainteresowaniem ogrodami wśród Polaków. Z podobnych względów, coraz więcej detalistów decyduje się także na worki o dużych wymiarach, dlatego też kwitnie sprzedaż worków o pojemności 80 litrów i większych. Największa sprzedaż podłoży do wysiewu trwa głównie w okresie wiosennym  i na samym początku lata. W późniejszym okresie sytuację ratuje sprzedaż ziemi dla roślin doniczkowych, która utrzymuje się praktycznie przez cały rok.

Rosnące zainteresowanie produktami ogrodowymi wiąże się z hobbistycznym traktowaniem ogrodnictwa przez coraz większą liczbę osób, trendem uprawy roślin warzyw i owoców również w miastach, a także rosnącą świadomością Polaków w zakresie hodowli roślin. Dla producentów utrzymujący się popyt na nowe produkty stanowi impuls do poszerzania swojej oferty, a co za tym idzie – do rozwoju branży. Nowoczesny i zróżnicowany asortyment oraz odpowiednio przeprowadzone kampanie ocaliły branżę w minionym sezonie i będą kołem napędowym w nadchodzącym.

Od 2006 roku sprzedaż w branży ziemi ogrodowej systematycznie rośnie, około 5% w skali roku, a wartość całego rynku przekroczyła już 1,3 mld zł.

„Nic dziwnego. Prawie 45% polskich rodzin mieszka w domach jednorodzinnych. Do tego należy doliczyć prawie milion działek, skupionych w pięciu tysiącach robotniczych ogródków działkowych. Pozwala to szacować, że około 10 milionów Polaków ma w ten czy inny sposób regularną styczność z ogrodami. Dla wielu z tych osób jest to pasja, a jak wiadomo na pasjach się nie oszczędza.” – wyjaśnia Marek Wcisło,dyrektor zarządzający Kompass Poland, firmy dostarczającej profilowane bazy danych i informacje gospodarcze dla firm.

O rosnącej wartości sektora decyduje nie tylko rozwój przemysłu budowlanego, ale także poprawa stopy życiowej Polaków i zmiana podejścia co do jakości życia – według raportu Husqvarny, 70% Polaków jest w stanie poświęcić swój wolny czas, aby zadbać o wspólną przestrzeń. W ostatnich latach rośnie również budżet Polaków przeznaczony na wyposażenie i pielęgnację ogrodu.
W ubiegłych sezonach wydatki przeciętnego Polaka na asortyment ogrodowy wynosiły około 200 złotych rocznie, co w ostatnim czasie dało blisko 9 mld zł przychodów rocznie dla branży. Według szacunków Euromonitor International w minionych latach największy udział sprzedaży przypadł na sprzęt zmechanizowany i narzędzia ręczne (41% udziału w sprzedaży) oraz roślin (30%). Fakt, że wydatki na produkty ogrodowe w innych krajach przewyższają budżet Polaków (Niemcy, czy Szwedzi wydają nawet dwa razy tyle co my na ogród), ale tempo ich wzrostu nie jest tak szybkie jak w Polsce.

Nie da się ukryć, że jakość terenów zielonych w dużej mierze zależy od wyboru podłoża. Bardzo ważny jest jego skład, czyli rodzaj torfu oraz dodatki (nawóz, perlit glinka, mielona kora). To właśnie odpowiednia kompozycja wspomnianych składników decyduje o jakości gruntu i przekłada się na sukces w sprzedaży. Składnikami mieszanek ziemi najczęściej są: ziemia kompostowa (dużo próchnicy pokarmowej), darniowa (pochodząca z kompostowania darni), wrzosowa (dla roślin wymagających podłoża o odczynie kwaśnym), torf (poprawia właściwości ziemi, najczęściej stosuje się torf przejściowy), kora (źródło próchnicy), piasek (dodawany dla zwiększenia przepuszczalności gleby), węgiel brunatny (wysoka zawartość magnezu, często wykorzystywany do roślin ozdobnych) oraz substancje sztucznie wytwarzane – perlit (ułatwia dostęp powietrza do korzeni), keramzyt (wykorzystywany głównie jako ozdoba), nawozy sztuczne (wzbogacają glebę w składniki mineralne).  

„Najczęściej sprzedawanym podłożem jest ziemia uniwersalna, natomiast coraz większym zainteresowaniem cieszą się ziemie dedykowane, np. do iglaków, trawników i pelargonii, a także podłoża typu premium, takie jak ziemia uniwersalna z osmowitem, czy profilux. Inne specjalistyczne podłoże, w przypadku którego odnotowujemy stały wzrost sprzedaży to ziemia do wysiewu nasion z włóknem kokosowym. Klienci pytają również o podłoża do roślin egzotycznych, na rynku dostępne są między innymi: ziemia do storczyków, do kaktusów, do palm, juk i dracen. Nasze produkty eksportujemy głównie na rynki wschodnie i południowe, gdzie sprzedaż naszych podłoży dynamicznie wzrasta. Polska ziemia zyskuje nowych odbiorców dzięki bardzo dobrej jakości produktów, precyzyjnej logistyce i konkurencyjnym cenom. Najczęściej eksportowane są produkty, które na rynku krajowym osiągają najwyższą sprzedaż, czyli: ziemia uniwersalna, ziemia uniwersalna z osmowitem, ziemia do iglaków, trawników, pelargonii.” – komentuje bieżącą sytuację na rynku Wojciech Wiśniewski, Regionalny Szef Sprzedaży Biovita Sp. J. – małopolskiego producenta podłoży ogrodniczych.

Według prognoz, tendencja wzrostowa branży ma utrzymać się aż do 2016 roku. Przedsiębiorcy sektora ogrodniczego są dobrej myśli – zasobność portfeli Polaków rośnie, a obecne trendy prowadzą ku wzrostowi sprzedaży. W badaniu przeprowadzonym przez Millward Brown w 2012 roku, większość ogrodniczych placówek handlowych i firmach producenckich objętych analizą deklaruje zadowolenie z osiągniętych wyników finansowych, blisko 80% z nich przewiduje dalszy wzrost, a ponad połowa planuje inwestycje w rozwój placówki na najbliższe lata.

---

W bazie firm Kompass, światowego lidera informacji biznesowej B2B, znajduje się: ponad 22 tysiące firm z branży ogrodniczej, w tym 690 z Polski.Więcej szczegółów na http://www.kompass.com  i http://www.kompass.com.pl



Źródło: Juicy Relations
Data dodania: 2014-05-13
 
Ten serwis wykorzystuje pliki cookies. Wszystkie zasady ich używania wraz z informacjami o sposobie wyrażania i cofania zgody na używanie cookies, opisaliśmy w Polityce używania plików Cookies. Korzystając z serwisu akceptujesz jej postanowienia.
tel./fax +48 52 34 609 34 | e-mail: redakcja@rolnictwo.com.pl