Uczniowie z czterech gimnazjów zostali laureatami konkursu "Teenagers in action", odbywającego się w ramach projektu Youngster - wyrównującego szanse edukacyjne młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego. Autorzy zwycięskich prac i ich nauczyciele przyjadą w nagrodę na dwudniową wycieczkę do Warszawy. Konkurs „Teenagers in action” ma na celu uwrażliwienie uczniów na potrzeby ich lokalnych społeczności. Zadaniem uczestników konkursu było rozpoznanie problemu (lub wskazanie potrzeby) w najbliższym otoczeniu, a następnie znalezienie odpowiedniego sposobu na jego rozwiązanie.
Spośród blisko 40 nadesłanych prac, komisja konkursowa wyłoniła trzech laureatów. Oceniane były: pomysł, sprawne zaplanowanie i przeprowadzenie działań, różnorodność podejmowanych inicjatyw, ciekawa i przystępna relacja w języku angielskim, a także efekty jakie przyniosły zrealizowane działania. Laureatami tegorocznej edycji Teenagers in Action zostali gimnazjaliści z Bodzechowa (projekt: „Ziarnko do ziarnka”, gmina Bodzechów woj. świętokrzyskie), Mścic (projekt: „Spring Olimpics”, gmina Będzino, woj. zachodniopomorskie) oraz Książek (projekt: „Don’t stop me now”, gmina Książki, woj. kujawsko - pomorskie).
Czwartego laureata, podczas internetowego głosowania na Facebooku, wybrała publiczność. Zostali nimi uczniowie z gimnazjum w Szewnie (gmina Bodzechów, woj. świętokrzyskie), którzy wykonali projekt „Youngsterowskie Halloween w Szewnie”.
Wszyscy laureaci przyjadą na dwudniową, pełną atrakcji wycieczkę do Warszawy. Komisja konkursowa przyznała również dwa wyróżnienia: dla uczniów z Gimnazjum nr 2 w Woli za projekt „Teenagers in action” oraz z Gimnazjum w Horodle za projekt „Stay straingh, stay strong”. Ich autorzy otrzymają książki w języku angielskim i inne drobne upominki. Wszyscy uczestnicy konkursu dostaną też pamiątkowe dyplomy.
O PROGRAMIE:
Celem programu „Youngster” – realizowanego przez EFRWP od 2007 roku – jest wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich poprzez naukę języka angielskiego. Program jest adresowany do uczniów klas trzecich szkół gimnazjalnych, zwłaszcza tych pragnących kontynuować naukę w szkołach ponadgimnazjalnych, kończących się maturą. W ramach programu gimnazjaliści biorą udział w dodatkowych zajęcia z języka angielskiego, stanowiących uzupełnienie oraz rozszerzenie programu nauczania. Zajęcia odbywają się w podziale na małe, maksymalnie 15-osobowe grupy, odpowiadające poziomowi znajomości języka angielskiego przez uczniów. W ciągu całego roku szkolnego realizowanych jest 90 dodatkowych godzin lekcyjnych dla każdej z grup. Fundacja zapewnia również wszystkie niezbędne pomoce dydaktyczne (podręczniki, materiały edukacyjne, itp.). Obecnie w programie uczestniczy ponad 3500 uczniów ze 161 gimnazjów.
O EFRWP:
Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej rozpoczął działalność w 1990 roku, na mocy umowy między rządem polskim a Europejską Wspólnotą Gospodarczą. Fundacja od ponad dwóch dekad pomaga zmieniać wizerunek polskiej wsi, dostosowując się do zmieniających się potrzeb lokalnej społeczności. Obecnie nie tylko wspiera rozwój infrastruktury technicznej, ale także – poprzez różne narzędzia finansowe – pomaga przedsiębiorcom i organizacjom pozarządowym. Fundacja duży nacisk kładzie także na rozwój infrastruktury społecznej, co czyni poprzez program grantowy wspierający aktywność i samoorganizację lokalnych społeczności czy wyrównywanie szans edukacyjnych młodzieży z terenów wiejskich.